Menu Sluit menu

Suggesties of klachten

ombudsdienst

Iedereen in het ziekenhuis probeert u en uw familie een zo aangenaam mogelijk verblijf te bezorgen. We willen graag dat u zich te gast voelt in ons huis. Een ziekenhuis is echter een zeer complexe organisatie waar heel veel diensten en specialismen samenwerken. Soms kan daar al eens iets mislopen. Het kan dat u niet tevreden bent over iets. Of misschien heeft u een vraag of suggestie voor ons ziekenhuis? Met al deze zaken kunt u bij ons terecht.

Een boodschap of suggestie doorgeven aan een dienst

Geeft u onze diensten graag een boodschap? Dat kan! Meer nog, we zouden het enorm appreciëren als je ons laat weten wat je van je bezoek aan ons ziekenhuis vond en/of waar we onze werking nog kunnen verbeteren. 

Voor onderstaande diensten kan je op dit moment rechtstreeks aan de leidinggevende van de dienst een boodschap of suggestie ingeven. 

Een klacht of een incident doorgeven aan de ombudsdienst

  • Vul het meldformulier in. Uw melding komt zo automatisch in de mailbox van de ombudsdienst terecht. U kan het meldformulier ook downloaden als u liever met pen en papier werkt. Het formulier is ook verkrijgbaar aan het onthaal van ons ziekenhuis.
  • Mail naar ombudsdienst@azturnhout.be 
  • Schrijf een brief naar: AZ Turnhout, campus Sint-Jozef, t.a.v. ombudsdienst, Steenweg op Merksplas 44, 2300 Turnhout
  • Maak een afspraak voor een persoonlijk gesprek, via het telefoonnummer +32 14 44 41 25. De ombudsdienst is te bereiken op beide campussen:
    • op campus Sint-Jozef (volg route D13): maandag van 9 tot 12u en donderdag  van 9 tot 16u.
    • op campus Sint-Elisabeth (volg route A15): dinsdag van 9 tot 16u en woensdag van 9 tot 12u.

U kan ook incidenten melden aan onze ombudsdienst. Een incident is een onbedoelde gebeurtenis tijdens de zorg of behandeling die voor schade heeft gezorgd of mogelijk schade had kunnen veroorzaken. Meer info over medische incidenten en hoe we hier in AZ Turnhout mee omgaan vindt u onder de rubriek 'Veilige Zorg > Incidentmelding'

Persoonlijke gegevens patiënt

Melder 

vul deze vakjes enkel in als u niet zelf de patiënt was

Suggestie / vraag / klacht

Campus

Waar was u?

Terugkoppeling

Wilt u graag iets terug horen over wat we met uw melding deden?

Hoe werkt de ombudsdienst?

Alhoewel we er alles aan doen om u gastvriendelijk en professioneel te verzorgen, loopt er soms eens iets mis. We hebben ondervonden dat dit vaak gewoon op een misverstand berust.

  • Het eerste wat u kunt doen bij een probleem is dit rustig aankaarten bij de betrokken ziekenhuismedewerker. Zo kunnen de meeste problemen eigenlijk al opgelost worden.
  • Werkt dit niet of kan dit niet om één of andere reden, dan kunt u bij de ombudsdienst terecht.

Als u bij de ombudsdienst komt met een klacht, krijgt u de kans om uw verhaal te doen. Als u dit wenst, neemt de ombudsvrouw nadien contact op met de ziekenhuismedewerker of de verantwoordelijke van de dienst die hierbij betrokken was. Ze bemiddelt om tot een oplossing te komen waarin u en de ziekenhuismedewerker zich hopelijk kunnen vinden. Als er geen oplossing gevonden wordt, vertelt de ombudsvrouw u over verdere mogelijkheden.

De ombudsvrouw behandelt uw vraag of klacht steeds vertrouwelijk. Ze is gebonden aan het beroepsgeheim. Ze neemt bij de behandeling van klachten een neutrale houding aan.

Waarvoor kunt u nog terecht bij de ombudsdienst?

Aansprakelijkheid en verzekering artsen

De aansprakelijkheid voor tekortkomingen van werknemers van het ziekenhuis (verpleegkundigen, vroedkundigen, zorgkundigen, apothekers, paramedici) wordt gedekt door de verzekering die het ziekenhuis heeft afgesloten.

Vermits artsen en podologen op zelfstandige basis in het ziekenhuis werken, sluit het ziekenhuis elke aansprakelijkheid voor de tekortkomingen begaan door deze beroepsbeoefenaars uit.  

Artsen hebben een verzekering voor medische beroepsfouten. De meeste artsen van AZ Turnhout zijn aangesloten bij de groepspolis ‘beroepsaansprakelijkheid geneesheren’. Enkele artsen hebben hun eigen verzekeraar hiervoor.

Categorie beroepsbeoefenaar Statuut vallen onder aansprakelijkheid
van het ziekenhuis
Artsen Zelfstandig Nee
Verpleegkundigen, vroedvrouwen, zorgkundigen Werknemer Ja
Kinesitherapeuten en logopedisten Werknemer Ja
Apothekers Werknemer Ja
Podologen Zelfstandig Nee
Tabakologen Zelfstandig Nee

 

Wanneer kan een schadegeval door de verzekering worden vergoed?

Niet elk schadegeval dat zich voordoet in het ziekenhuis geeft automatisch aanleiding tot schadevergoeding via de verzekering. De omstandigheden van het incident bepalen of de aansprakelijkheid van het ziekenhuis en/of de artsen betrokken is. 

Materiële schade of verlies van persoonlijke goederen

Niet elke melding van materiële schade geeft recht op een vergoeding. Dit hangt af van de exacte omstandigheden en of AZ Turnhout hiervoor aansprakelijk is. Louter verlies of diefstal van persoonlijke goederen geeft zelden aanleiding tot tussenkomst van de verzekering.

Medisch incident of ongeval

Een medisch incident of ongeval is een onbedoelde gebeurtenis die tot schade bij de patiënt heeft geleid, had kunnen leiden of nog in de toekomst zou kunnen leiden als gevolg van een medische handeling, een hospitalisatie of een medisch onderzoek.

Er is sprake van een medische fout wanneer een zorgverlener niet gehandeld heeft als een normaal zorgvuldige en omzichtige persoon. Hiermee wordt onder meer bedoeld wanneer een medische behandeling of ingreep niet of niet correct of te laat werd uitgevoerd. 

Een complicatie daarentegen doet zich voor wanneer een medische behandeling of ingreep volledig correct wordt uitgevoerd maar er toch problemen ontstaan. Elke behandeling of ingreep heeft een bepaalde kans op complicaties; het optreden van een complicatie kan men spijtig genoeg niet altijd vermijden.

In het geval van een bewezen medische fout in oorzakelijk verband met bewezen schade kan er een tussenkomst van de verzekering zijn; bij een complicatie is dit niet het geval. Het is in de eerste plaats aan de verzekeraar om hierover een standpunt in te nemen.

Meer info

Bereikbaarheid

Campus Sint-Elisabeth

  • Met de fiets:  Er is een fietsenstalling vlak voor de hoofdingang van de campus. 
  • Met het openbaar vervoer: Buslijn 2 (Turnhout Markt - Station - Parkwijk - Den Brand) rijdt langs de halte Turnhout Sint-Elisabethziekenhuis in de Rubensstraat. We verwijzen voor de dienstregeling naar de website van De Lijn. 
  • Met de wagen: Bereken uw route hier.

Campus Sint-Jozef

  • Met de fiets: Campus Sint-Jozef is veilig bereikbaar met de fiets. Vlakbij de hoofdingang is een ruime fietsenstalling voorzien. 
     
  • Met het openbaar vervoer: Buslijnen 432 (Arendonk - Turnhout - Merksplas - Rijkevorsel - Brecht) en 430 (Arendonk - Turnhout - Hoogstraten) bedienen de halte voor de ingang van campus Sint-Jozef. We verwijzen voor de dienstregeling op deze trajecten naar de website van De Lijn. 
     
  • Met de wagen: Bereken uw route hier.

0 resultaten

Geen resultaten voor "", probeer opnieuw te zoeken.