Menu Sluit menu

Kwaliteitsvolle zorg

kwaliteitsvolle zorg

Patiënten en hun naasten op een kwaliteitsvolle manier behandelen, begeleiden en ondersteunen zit in het DNA van iedere medewerker en arts van AZ Turnhout. Dit doen we elke dag opnieuw en elke dag een beetje beter. Want we kunnen pas een echt 'Gast-Huis' zijn als we kwaliteitsvolle zorg bieden. We staan open om te verbeteren maar alle hulp die we daar bij krijgen is meer dan welkom.

3 uitgangspunten van kwaliteitsvolle zorg

  • Er is sprake van een verbetercultuur in AZ Turnhout
  • Kwaliteit mag geen toevalstreffer zijn
  • Veiligheid van patiënten en medewerkers is altijd gegarandeerd

Kwaliteit essentieel onderdeel van Gast-in-ons-Huis

Verlenging van kwaliteitslabel voor 5 jaar is een bewijs van excellente zorg. 

Kwaliteit is een onderdeel van de dagelijkse werking van iedereen, in elk departement. We willen deze cultuur van permanente verbetering zichtbaar maken in ons ziekenhuis, met hulp van accreditering. Een accreditatie kwaliteitslabel is een officiële erkenning door een externe, onafhankelijke organisatie dat het ziekenhuis aan bepaalde objectieve kwaliteitseisen voldoet. Als houvast en ondersteuning om de juiste cultuur van verbetering op te bouwen heeft AZ Turnhout gekozen om het Qualicor kwaliteitslabel te behalen (tot voor kort gekend als NIAZ kwaliteitslabel).

In 2017 behaalden we ons eerste Qualicor label. In opvolging daarvan volgde een overbruggingsaudit van 19 tem 21 januari 2022. AZ Turnhout is daarmee het eerste ziekenhuis in Vlaanderen dat geaudit werd volgens dit nieuw systeem. Met het behalen van de overbruggingsaudit in 2022, hebben we de brug geslagen naar het nieuwe systeem van externe toetsing, een sequentiële audit. Dat betekent dat wij zijn ingestapt in een systeem waarbij we elke 20 maanden auditoren verwelkomen die telkens een deel van onze werking zullen evalueren. Zo komen we na 5 jaar tot een eindbesluit. Tussentijds krijgen we gerichte feedback waarmee we aan de slag kunnen gaan om verbeterslagen te maken.​​​​​

Download het definitief rapport van onze overbruggingsaudit in 2022.

Geslaagde deelaudit 1e sequentie Qualicor van 18 tem 20 oktober 2023

De eerste deelaudit  van dit sequentieel traject voor AZ Turnhout liep van woe 18/10/23 tem vrij 20/10/23. We hebben de lat voor onszelf hoog gelegd door te kiezen voor een audit op platina niveau.  In januari 2024 kregen we ons een eerste deelrapport waarin we heel wat complimenten kregen en waarin ook enkele werkpunten werden genoteerd.

AZ Turnhout heeft complimenten gekregen ovv: co-governance, verbetercultuur, inscholingstraject, focus op studenten, patiëntenklankbordgroep, vergevorderde implementatie van KWS, nieuwe medische initiatieven, laagdrempelige samenwerking op OK en verbetergedrevenheid op oncologische diensten. 

Op een aantal vlakken kunnen we nog verbeteren: handhygiëne blijvend onder de aandacht houden, doorgroeien in het betrekken van de patiënt als partner, ontwikkelen van een standaard manier van omgaan met wetenschappelijk onderbouwde richtlijnen en het tweecampusmodel dat een berekend risico blijft. 

We zijn bijzonder trots op dit resultaat dat enkel door de gedrevenheid en samenwerking van al onze artsen en medewerkers kon bereikt worden. De volgende deelaudit in AZ Turnhout vindt plaats in juni 2025.

Uw mening telt

We hopen van harte dat u zich ‘Gast-in-ons-Huis’ voelt. Daarom is uw mening belangrijk voor ons. Elke dag willen we werken aan verbetering door na te vragen wat u goed vond en wat niet voldeed aan uw verwachtingen. Hiermee gaan we aan de slag om onze zorg voor u nog beter te maken.

Onmiddellijk na uw ontslag uit het ziekenhuis, krijgt u op myNexuzHealth een vragenlijst doorgestuurd. Wij vragen u om dit formulier zo snel mogelijk in te vullen en ons terug te bezorgen. De resultaten worden anoniem verwerkt. Enkel zo kunnen we blijvend werken aan een kwaliteitsvolle zorg.

Heeft u suggesties of klachten of wilt u een incident melden, neem dan contact op met onze ombudsdienst.

Elke stap zetten we samen (patiëntenparticipatie)

Onze zorgverleners proberen u zo goed mogelijk te informeren over uw ziekte. Wij lichten u in over uw ziekte, de mogelijke behandelingen en de werking van bepaalde geneesmiddelen.

De arts luistert ook goed naar wat u wil. Want u zal de eventuele bijwerkingen van de behandeling dragen. U moet dus beslissen of u daartoe bereid bent.

Heeft u vragen? Stel ze dan zeker aan uw zorgverleners. Zo bent u zeker dat u alle informatie heeft om te kunnen kiezen voor een behandeling die het best aansluit bij uw wensen. 

Veelgestelde vragen

Wat mag u ons vragen? Alles, uiteraard. Maar hier zijn enkele voorbeelden van vragen die we regelmatig krijgen:

  • Kan u dat stuk iets anders vertellen? Ik vond het moeilijk om te begrijpen.
  • Mag ik deze nieuwe medicatie nemen in combinatie met de andere medicijnen die ik al neem?
  • Waar kan ik extra informatie over mijn ziekte vinden? 
  • Wat gaat die behandeling / dat onderzoek kosten? 
  • Ik ben niet zeker of ik die behandeling wil. Is er iets anders wat mij kan helpen?
  • Waarom is het belangrijk dat ik de medicatie neem zoals u het net heeft uitgelegd?
Overige vormen van patiëntenparticipatie

Hoe krijgt patiëntenparticipatie nog vorm in ons ziekenhuis? Bekijk hier voorbeelden van patiëntenparticipatie op verschillende niveau's (individu, afdeling, ziekenhuisbreed)

Meer info

Els Van de Perre - stafmedewerker departement zorg

els.vandeperre@azturnhout.be of 014 44 42 01

We verbeteren voor u

Incidentmeldingen, interne en externe checks leggen risico’s bloot. Ook via patiëntenparticipatie en -bevragingen krijgen we feedback. Om die risico’s in te dekken of te doen verdwijnen gaan we over tot actie. Dat zijn verbeteracties. We streven ernaar continue te verbeteren, ongeacht wat onze functie is.

Voorbeelden van verbeteracties:

  • Project patiëntenparticipatie : zie hierboven
  • Verbeteringen inzake fixatiearm beleid en valpreventie. Klik hier
  • In 2019 hebben we de gehele website aangepast op basis van de metingen die in de jaren voordien gebeurden.
  • Omdat we weten dat de overstap naar het digitale tijdperk niet altijd even makkelijk verloopt voorzien we een team die u hierbij met raad en daad kunnen bijstaan. Het digitaal patiëntendossier is ondertussen al jaren de norm in AZ Turnhout.
  • Ook houden we onze interne werking continu tegen het licht om elke dag een beetje beter te doen.
  • Op elke verpleegafdeling hangen aanwezigheidsborden 'We zijn er voor jou': op deze borden kunt u als bezoeker (of patiënt) zien wie er die dag uw aanspreekpunt is voor de afdeling of gang waar u opgenomen bent. 
  • Op radiotherapie werden recent plafonds voorzien van gekleurde verlichting die aangeven wanneer je tijdens een bestraling mag in- of uitademen.
  • In het najaar 2023 zal bedsidebriefing de standaard manier van briefing tussen shiften worden. Door de briefing naast het bed van de patiënt te doen, wordt u als patiënt direct betrokken bij uw zorg.

In AZ Turnhout hebben wij een dienst Kwaliteit en Patiëntveiligheid onder leiding van Liesbeth Grimon. Zij zijn te bereiken op kwaliteitenveiligheid@azturnhout.be of 014 44 42 05.

Externe metingen

Patiënttevredenheid

U kunt ons als patiënt heel waardevolle info geven over de werking van ons ziekenhuis. Alle feedback zien wij als een geschenk. Er zijn verschillende manieren waarop wij polsen of u tevreden bent van uw opname in ons ziekenhuis. 

De Vlaamse Patiënten Peiling

Dit is een vragenlijst, opgesteld door het Vlaams Instituut voor Kwaliteit van Zorg of kortweg VIKZ. De lijst bestaat uit een kleine 30 vragen onderverdeeld in 8 thema's. We vragen hoe u de voorbereiding op uw opname heeft ervaren, hoe veilig voor u de zorg was, of uw pijn goed werd opgevolgd, enzovoort. Twee keer per jaar wordt deze vragenlijst afgenomen bij patiënten die ontslagen worden uit het ziekenhuis. 

De publicatie van de resultaten vindt u op www.zorgkwaliteit.be.

De Net Promotor Score

Eén vraag stellen we u om te weten te komen of u tevreden was van uw opname in ons ziekenhuis. 

"Hoe waarschijnlijk is het dat u AZ Turnhout aanbeveelt bij vrienden of familie?"

Deze vraag krijgen alle patiënten digitaal toegestuurd die ontslagen worden uit het ziekenhuis en die geregistreerd zijn op mynexuzhealth.

VIKZ-indicatoren

VIKZ staat voor het Vlaams Instituut voor Kwaliteit van de Zorg. Samen met andere Vlaamse ziekenhuizen, neemt AZ Turnhout op vrijwillige basis deel aan dit project. In eerste instantie omdat de resultaten van de indicatoren ons inzicht geven in de kwaliteit van onze zorgprocessen en een stimulans zijn om ons kwaliteitsniveau verder te optimaliseren. In tweede instantie omdat we deze resultaten willen delen met de patiënt, die voor kwalitatieve zorg recht heeft op duidelijke en betrouwbare informatie.

Alle resultaten van de gemeten indicatoren worden openbaar gepubliceerd op www.zorgkwaliteit.be. Klik hier om naar de pagina van AZ Turnhout te gaan. 

Iedere meting bestaat uit een momentopname. Dit wil zeggen dat de resultaten soms beter zijn dan verwacht maar ook soms minder goed. Al deze bevindingen worden in een verslag gegoten. Samen met de vele andere informatie die we hebben kunnen we aan de slag gaan om de zaken die we goed doen vast te houden maar ook te verbeteren waar nodig.

Ziekenhuisbreed domein

Geestelijke gezondheidszorg

Nalevingstoezicht

Het nalevingstoezicht van de overheid is een gerichte en concrete toets van de zorgpraktijk op de werkvloer en is verplicht voor alle ziekenhuizen. Nalevingstoezicht houdt in dat de overheid onaangekondigde inspecties doet in het ziekenhuis met betrekking tot specifieke zorgtrajecten en per patiëntengroep. Op die manier wil de Zorginspectie een beeld krijgen van de dagelijkse zorg in het ziekenhuis.

Andere externe kwaliteitscontroles worden ook op regelmatige basis uitgevoerd. We nemen deel aan accreditatietrajecten zoals Belac op de labo’s voor klinische biologie en pathologische anatomie, Jacie voor stamceltransplantatie en BQuatro voor radiotherapie.

Interne metingen

Naast externe feedback die we krijgen over onze kwaliteits- en veiligheidswerking bestaat er ook een intern kwaliteitssysteem. Dit bestaat enerzijds uit interne checks en audits die we organiseren en anderzijds uit ons incidentmeldsysteem. We melden om te leren uit zaken die misliepen of bijna misliepen.

Interne checks

In AZ Turnhout werken we rond twintigtal kwaliteitsthema’s, zoals wondzorg, medicatieveiligheid, valpreventie, veiligheid binnen acute situaties, informatieoverdracht, identificatie,… 

Om deze thema’s te toetsen en hiermee feedback te kunnen geven naar de afdelingen of het beleid hieromtrent aan te passen, doen we elk kwartaal een 'Check it out' en voeren individuele teamleden regelmatig checks uit op hun eigen afdeling. 

Bovenop deze checks doen we per jaar ook ongeveer 20 afdelingsaudits, aangevuld met patiëntentracers en producttracers. AZ Turnhout telt meer dan 30 interne auditoren, bestaande uit medewerkers en artsen met verschillende achtergronden. Tijdens de afdelingsaudits gaan we kwaliteits- en veiligheidsprocessen na specifiek van belang voor die afdeling. 

Tijdens een patiëntentracer volgen we het traject dat een patiënt doorheen ons ziekenhuis loopt. We werken hierbij dus afdelingsoverschrijdend. Loopt een overdracht veilig? Wordt de patiënt betrokken tijdens zijn of haar zorgtraject? Tijdens een producttracer volgen we een product. Een voorbeeld hiervan is een chemotoediening: van voorschrift tot toediening. Of een endoscoop, van aanvraag tot sterilisatie van de scope.
 

Incidentmeldingen

Binnen AZ Turnhout maken we gebruik van een intern meldsysteem. Uit fouten kunnen we leren. Loopt er iets mis? Of liep er bijna iets mis waaruit we kunnen leren? Dan melden we dit. In AZ Turnhout wordt dit in een centraal systeem gemeld. De meerderheid van de meldingen wordt geanalyseerd door de veiligheids- of Q-teams van de afdelingen zelf.

0 resultaten

Geen resultaten voor "", probeer opnieuw te zoeken.