Plannen voor de toekomst: éénheidscampus

Met de aanstelling van architect Osar voor het masterplan en het technisch-financieel plan, zette AZ Turnhout in 2016 een volgende stap in de studie voor de bouw van een éénheidscampus op de terreinen van campus Sint-Jozef.

In 2012 besloot het bestuur van AZ Turnhout om alle ziekenhuisactiviteiten in de toekomst samen te brengen op één locatie. Er werd gekozen om dat te doen op de huidige campus Sint-Jozef. Deze locatie biedt meer ruimte en is vlotter bereikbaar voor het werfverkeer.

In de zomer van 2014 keurde de Vlaamse overheid het zorgstrategisch plan goed. Aansluitend werd in samenwerking met de Vlaamse Bouwmeester en raadgevend experten van VIPA en Ruimte Vlaanderen in 2015 een open oproep gelanceerd om een architect te vinden. Uit 40 kandidaten heeft de Vlaamse Bouwmeester er 10 weerhouden. In overleg met AZ Turnhout  werden hieruit 5 laureaten geselecteerd. Zij deden alle 5 mee aan een conceptwedstrijd. Uiteindelijk bleef er 1 winnaar over die de eenheidscampus zal ontwerpen: Osararchitects nv.

Wil dat zeggen dat AZ Turnhout morgen al begint te bouwen? Zeker niet, er moeten immers nog veel stappen doorlopen worden. Tegen eind 2017 moet het technisch-financieel plan klaar zijn, waarmee subsidie kan aangevraagd worden. We hopen het nieuwe ziekenhuis te openen rond 2025, maar of we die timing halen  is afhankelijk van interne en externe factoren.

Disclaimer | AZ Turnhout - vzw maatschappelijke zetel - Steenweg op Merksplas 44 - 2300 Turnhout | Volg ons op afbeelding facebook